Diantara misi-misi yang masih jelas aku ingati ialah dimana kami
ditugaskan untuk membina tugu di atas Pulau Terumbu Layang-Layang ( Station
Lima ) sekitar tahun 1981.Pulau ini merupakan tuntutan Malaysia terhadap
sebahagian daripada pemilikan di Kepulauan Spratly.Setelah Kerajaan Malaysia
mengistiharkan terumbu-terumbu Pulau Layang-Layang itu terletak dalam perairan
Zon Ekonomi Eksklusif Malaysia pada 20 September 1979.Kabinet Malaysia telah
mengarahkan agar kajian dilakukan untuk mendirikan tugu dan penempatan di
beberapa buah terumbu batu karang yang terletak dalam wilayah negara. Berukuran
sepanjang 1.2 km dan 200 meter lebar,pulau ini timbul hampir 2000 meter dari
dasar laut.
Terumbu
Layang-Layang terletak kira-kira 162 ( 300km) batu nautika atau sejam
penerbangan dari Kota Kinabalu.Ia merupakan daripada gugusan Kepulauan Spratly
di laut China Selatan dengan beberapa lagi terumbu yang menjadi tuntutan
Malaysia iaitu Terumbu Ubi,Terumbu Mantatani,Terumbu Siput, Terumbu
Peninjau,Terumbu Amboyna Kecil dan Terumbu Semarang Barat. Terumbu-terumbu ini
menjadi rebutan beberapa negara seperti China,Vietnam,Filipina dan Brunei
kerana dipercayai kaya dengan hasil semula jadi seperti fosforus,gas
asli,petroleum dan hasil marin yang lain di samping kedaulatan persempadanan
negara.
Sumber diperolehi dari: http://xnuripilot.blogspot.com
Antara pulau-pulau terumbu yang diduduki oleh beberapa negara.
Aku
tidak pasti berapa lama KD Raja Jarom berlegar-legar, mudik ke hulu dan hilir
mengelilingi pulau terumbu ini.Lautan yang terlalu dalam tidak memungkinkan
sesebuah kapal bersauh disitu..Hanya pesawat Nuri TUDM lah yang menjadi media
penghubung antara kapal ke terumbu dan ke Labuan .
Sewaktu air surut
Sewaktu air pasang, bahan-bahan binaan sedang di diturunkan.
Gambar diperolehi dari: http://xnuripilot.blogspot.com
Misi ini adalah untuk membina platform berasaskan
scalf folding beralas papan sebagai lantai untuk
membolehkan pesawat Nuri mendarat.Dengan kata lain untuk membina heli
pad.Pembinaan tugu juga dilakukan oleh Kor Jurutera Askar Melayu dengan
dibantu oleh krew KD Raja Jarom berserta beberapa jurutera awam dari syarikat swasta iaitu Time Engineering. Misi ini juga disertai oleh sekumpulan divers yang
dipertanggungkan untuk membuat canal atau terusan bagi
membolehkan small craft memasuki 'blue lagoon'.Letupan
demi siri letupan jelas kedengaran, agak jauh juga dari kedudukan kami.
Aku salah seorang anggota yang terpilih untuk ditugaskan dalam
misi yang mencabar ini bersama beberapa anggota dari Rejimen Kor Jurutera,
Tentera Darat. Seorang lagi crew KD
Raja Jarom yang mengikuti misi ini merupakan anggota R.O ( radio operator )
berbangsa india yang aku lupa namanya.Tugasnya untuk berkomunikasi dengan kapal
induk yakni KD Raja Jarom..Tugasku adalah untuk menguruskan Outboard Motor (OBM) dan standby boat jika diperlukan dan
sekira berlaku sebarang kemungkinan. Aku tidak dibekalkan dengan senjata M16
seperti anggota-angota yang lain.
Pesawat
Nuri berlepas dari dek KD Raja Jarom membawa 20 0rang anggota pelbagai branch
termasuk aku ke pulau terumbu yang hanya akan timbul apabila low tide ( air
surut) sahaja. Terlalu indah untuk digambarkan panorama lukisan alam kurnian
ALLAH SWT yang dapat ku nikmati dari atas pesawat Nuri. Pulau-pulau terumbu
bagaikan cincin-cincin gergasi,putih bersih dikelilingi lautan yang membiru.
Setelah pesawat berlegar-legar mengelilingi pulau layang-layang beberapa kali,ia mula terbang rendah dan kemudian berada pada ketinggian lebih kurang 7-8 meter ( aku agak) dari paras laut dalam keaadan statik...Seorang demi seorang mula terjun kedalam laut..Aku menyangka aku tidak perlu terjun memandangkan tiada arahan diberi sedemikian....namun setelah kesemua anggota telah berada di dalam laut, flight sarjan memberi isyarat tangan ( tunjuk kebawah)...baru aku cuba-cuba menjenguk ke bawah...tiba-tba boomm...belakang aku ditolak.....tiada apa yang dapat aku buat...dalam hatiku 'celaka punya flight sarjan ni' mungkin inilah teknik beliau bagi orang 'penakut macam aku....apa lagi...badanku jatuh ke laut umpama nangka busuk...adoiiii kenapa aku tidak diberitahu...tinggi jugaklah...beberapa ketika baru badanku menyentuh permukaan laut...dah jadi macam Navy Seal pulak aku ni ( bangga sangat kalau diingat peristiwa itu) ...sedangkan aku hanya seorang marine technician yang baru belajar nak mengenal dunia pelayaran...
Berenanglah kami beramai-ramai mencari tempat yang lebih cetek.Ternyata latihan renang yang keras sewaktu berada di KD Pelandok dan Sembawang,Singapura saban hari memang amat berguna.Tiada sebarang struktur untuk kami berpaut. Selepas itu pesawat Nuri kembali lagi untuk menjatuhkan bot beserta enjin OBM (Outboard Motor) yang dibaluti plastik beserta bekalan ration untuk makanan kami.
Tugasku pun bermula...dibantu oleh beberapa rakan aku memasang OBM pada assault boat...hidupkan enjin dan mengutip anggota lain-lain yang bertaburan hanyut dibawa arus....Alhamdulillah air laut semakin surut,menampakkan daratan dan batu batan terumbu yang timbul perlahan-lahan.Selepas itu muncul lagi beberapa siri penerbangan pesawat Nuri di atas kepala kami untuk membuang bahan binaan seperti ,kepingan-kepingan papan dan lain-lain kelengkapan. Semuanya dibawa dari KD Raja Jarom.
Masih aku ingat betapa payahnya keadaan kami sewaktu itu,hanya Tuhan saja yang tahu,tambahan task yang berat ini jatuh pula pada bulan yang mulia..bulan ramadhan...namun kami tempuhinya dengan tabah... demimu, MALAYSIA..
Setelah pesawat berlegar-legar mengelilingi pulau layang-layang beberapa kali,ia mula terbang rendah dan kemudian berada pada ketinggian lebih kurang 7-8 meter ( aku agak) dari paras laut dalam keaadan statik...Seorang demi seorang mula terjun kedalam laut..Aku menyangka aku tidak perlu terjun memandangkan tiada arahan diberi sedemikian....namun setelah kesemua anggota telah berada di dalam laut, flight sarjan memberi isyarat tangan ( tunjuk kebawah)...baru aku cuba-cuba menjenguk ke bawah...tiba-tba boomm...belakang aku ditolak.....tiada apa yang dapat aku buat...dalam hatiku 'celaka punya flight sarjan ni' mungkin inilah teknik beliau bagi orang 'penakut macam aku....apa lagi...badanku jatuh ke laut umpama nangka busuk...adoiiii kenapa aku tidak diberitahu...tinggi jugaklah...beberapa ketika baru badanku menyentuh permukaan laut...dah jadi macam Navy Seal pulak aku ni ( bangga sangat kalau diingat peristiwa itu) ...sedangkan aku hanya seorang marine technician yang baru belajar nak mengenal dunia pelayaran...
Berenanglah kami beramai-ramai mencari tempat yang lebih cetek.Ternyata latihan renang yang keras sewaktu berada di KD Pelandok dan Sembawang,Singapura saban hari memang amat berguna.Tiada sebarang struktur untuk kami berpaut. Selepas itu pesawat Nuri kembali lagi untuk menjatuhkan bot beserta enjin OBM (Outboard Motor) yang dibaluti plastik beserta bekalan ration untuk makanan kami.
Tugasku pun bermula...dibantu oleh beberapa rakan aku memasang OBM pada assault boat...hidupkan enjin dan mengutip anggota lain-lain yang bertaburan hanyut dibawa arus....Alhamdulillah air laut semakin surut,menampakkan daratan dan batu batan terumbu yang timbul perlahan-lahan.Selepas itu muncul lagi beberapa siri penerbangan pesawat Nuri di atas kepala kami untuk membuang bahan binaan seperti ,kepingan-kepingan papan dan lain-lain kelengkapan. Semuanya dibawa dari KD Raja Jarom.
Masih aku ingat betapa payahnya keadaan kami sewaktu itu,hanya Tuhan saja yang tahu,tambahan task yang berat ini jatuh pula pada bulan yang mulia..bulan ramadhan...namun kami tempuhinya dengan tabah... demimu, MALAYSIA..
Mungkinkah aku yang di 'buang' dari pesawat Nuri?...gambar yang cukup berharga bagi aku.Terima kasih yang tidak terhingga kepada Mej(B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman Ex Nuri Helicopter Pilot.
Mungkinkah kita pernah bersua muka suatu masa dahulu?
Malam pertama kami tidur di atas
kepingan papan yang dipasang pada struktur scalf folding yang
sempat dibina pada siang tadi...Keringat yang diperah hampir sehari suntuk
membuatkan aku kepenatan...tanpa tilam empuk,tanpa bantal gebu,hanya beralaskan
lengan dengan bersalut overall yang masih lembab,aku
dihanyutkan mimpi yang indah begitu saja...dalam keheningan malam yang sejuk
,tiba-tiba mimpiku diganggu oleh desiran bunyi yang aku rasa pernah ku
dengari...rupanya air laut yang sedang rancak untuk pasang, berkocak-kocak
menampar 'katil'ku....apalagi melompat bagunlah aku...basah kuyup aku bersama
rakan-rakan yang berada di hotel tingkat bawah.Aku kesejukan dalam
kegelapan malam...sungguh lambat rasanya waktu berdetik untuk menanti sang
suria menjelma...
Aku tertanya-tanya setelah membaca tentang false statement yang ditulis dalam sebuah blog ( MEDIAXXXX) dibawah tajuk " Pengorbanan Komando Malaysia menawan Pulau Layang-Layang".....
Penulis menyatakan....
" Langkah pertama adalah menghantar komando,masa itu Stesyen Lima belum dibina,apabila air laut naik,komando-komando kita bersusah payah untuk memanjat pokok dan tidur sepanjang malam dengan seribu kepayahan diharung taufan dan hujan lebat"....
Bagi membetulkan fakta tersebut...'Let the whole picture tell the story'.
Pertama kali aku 'terjun' ke terumbu ini,tiada sehelai rumput pun kelihatan,apatah lagi sepohon pokok yang boleh dipanjat. Yang kelihatan hanyalah batu batan dari terumbu dan beting pasir nun di sebelah hujung benua pulau ini...itu pun sewaktu low tide..
Aku tertanya-tanya setelah membaca tentang false statement yang ditulis dalam sebuah blog ( MEDIAXXXX) dibawah tajuk " Pengorbanan Komando Malaysia menawan Pulau Layang-Layang".....
Penulis menyatakan....
" Langkah pertama adalah menghantar komando,masa itu Stesyen Lima belum dibina,apabila air laut naik,komando-komando kita bersusah payah untuk memanjat pokok dan tidur sepanjang malam dengan seribu kepayahan diharung taufan dan hujan lebat"....
Bagi membetulkan fakta tersebut...'Let the whole picture tell the story'.
Pertama kali aku 'terjun' ke terumbu ini,tiada sehelai rumput pun kelihatan,apatah lagi sepohon pokok yang boleh dipanjat. Yang kelihatan hanyalah batu batan dari terumbu dan beting pasir nun di sebelah hujung benua pulau ini...itu pun sewaktu low tide..
Pembinaan Platform-semasa air surut...tiada apa yang tumbuh disini....
Beginilah keadaan hotel 5 bintang apabila air mula pasang...kamar kelas ke 3 aku terletak di tingkat paling bawah...
Waktu
siang hari amat panas sekali di pulau ini untuk kami bekerja,bayu laut yang
hangat sesekali menerjah tubuhku yang lesu..Kami hanya melakukan kerja-kerja
pembinaan pada malam hari saja.Itu pun sekiranya low tide...sekiranya high
tide,kami hanya menghabiskan masa di atas 'katil' kami sahaja sambil
bercerita kisah-kisah masing-masing...sesekali kedengaran gelak ketawa dari
'hotel' tingkat atas. Alhamdulillah bulan ramadhan yang mulia ini membuatkan
aku lebih cekal menerima dugaan dariNya...Alhamdulillah aku masih mampu
menunaikan ibadah puasa dan solat dalam keadaan yang serba payah ini...
Saat
yang ditunggu telah tiba...pesawat Nuri tiba untuk menjatuhkan juadah istimewa
berbuka puasa hari ini..makanan serta air berperisa oren dibungkus rapi dengan
lapisan plastik jatuh di sebelah 'hotel' kami.Apalagi..tanpa diarah aku dan
rakan-rakan terjun untuk mengambil bekalan tersebut,manalah tahu nanti
hanyut...melepas..
Begitulah hari-hari berlalu untuk sekian waktu dan ketika, sehingga aku diganti
oleh rakan sepejuangan.Aku diterbangkan ke KD Raja Jarom untuk meneruskan
tugasku sebagai watchkeeper,sehinggalah kami diarahkan belayar
balik ke tambatan MBJ,Malaysian Base Jetty di Woodlands,Singapura. KD Raja Jarom ditugaskan silih berganti dengan KD Sri Banggi,aku pun tak pasti
bilakah shift ini bertukar.
Namun setelah kami ditugaskan semula kesini selepas menyambut Aidil Fitri pada
tahun tersebut,tugu yang kami bina berkecai ditembak oleh tentera laut asing
dari negara-negara yang turut menuntut kepulauan ini. Serpihan-serpihan binaan
bersepah di sana sini.Paling menyedihkan ialah bendera Malaysia ( kepingan
plastik) turut bersepah di celah-celah batu karang. Ternyata semangat
keperwiraan kami dicabar....kedaulatan Negara dicalar....Tugu kedua mula dibina
tak lama selepas itu...kekal abadi hingga ke hari ini setelah berdiri megah
selama 33 tahun..
Kedudukan Pulau Layang-Layang
Pulau Layang -Layang pada awal pembinaan.Kelihatan hangar dan struktur bangunan yang baru siap dibina.Terusan yang dibina oleh penyelam-penyelam TLDM juga kelihatan.
Tugu yang telah siap dibina, pesawat Nuri landing semasa Low Tide
Megah dapat memacakkan kedaulatan Negara Tercinta...KeranaMu Malaysia...(aku tiada dalam gambar)
Bertungkus lumus menyiapkan bangunan untuk menempatkan Pasukan Khas Laut -PASKAL dan lain-lain...
Di antara attachment yang menyertai misi Terumbu Layang-Layang di atas dek KD Sri Banggi yang juga turut terlibat.
Indahnya panorama anugerah Tuhan
Tidak ramai yang mengetahui bahawa pulau ini sebenarnya berasal dari tongkang atau barge yang diperbuat dari besi yang ditunda dari tanah besar semenanjung yang kemudiannya ditimbus dengan pasir.Ia mengambil masa sebulan untuk sampai kesini. Perubahan yang amat ketara berlaku dengan pesatnya beberapa tahun selepas itu.Pokok-pokok rhu dan rumput mula ditanam...menjelmalah daratan yang kekal akhirnya.Ia mengandungi 2 buah blok kediaman,2 buah hangar dan menara pemerhati.
Pulau Layang-Layang sekarang
.
Bilalah dapat aku kesini lagi....hanya insan-insan yang pernah membakar keringat disini tahu gambaran sebenar erti keperitan...biarlah jasaku ku bersemadikan disini bersama seribu kenangan silam....
Tidak terbayang begini jadinya..dari sebuah pulau dari timbunan batu karang,hanya didiami oleh sang camar laut,tempat aku mengutip sang kerang kerangan gergasi....menjadi mahligai indah kepada mereka-mereka yang mampu....tiada siapa yang tahu bahawa akulah di antara insan yang pernah menjejakkan kakiku di sini...
Tiada kesempatan untuk aku mengabdikan potret kenangan di sini ..
*Nantikan Sambungan: Aku kesini lagi bersama KD Mahawangsa
Terima kasih yang tidak terhingga kepada Mej(B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman Ex Nuri Helicopter Pilot untuk gambar-gambar berharga yang diperolehi.
Sekadar
itu yang masih dalam ingatan....
Ps:Jika
ada sebarang komen atau pembetulan fakta
dari rakan-rakan,pembaca dan kenalan untuk kebaikkan
bersama amat dialu-alukan...Wassalam...
salam kegemilangan tuan saifuzie ... sya amat seronok skali apabila membaca coretan tuan di sini. Bagi saya, terjawab la teka teki saya, bahawa kumpulan tuan la, orang pertama yg telah bermandikan darah, peluh dan sebagainya, dalam MEMBANGUNKAN PULAU PULAU di Gugusan Semarang Peninjau. TAHNIAH !! dan saya salute tuan, atas segala perkongsian di atas.
BalasPadamMungkin saya tidak pernah merasa apa kumpulan atau pasukan tuan alami pada masa tersebut, TAPI saya dapat "imagine", kerja-kerja yang pasukan tuan lakukan adalah diantara hidup atau mati , di tengah tengah lautan luas... skali lagi, saya ucapkan TAHNIAH !!!
Assalamualaikum buat Sdr Daud Awang yang sudi membaca secebis coretan,bingkisan rasa yang tidak seberapa dari saya.Jutaan terima kasih juga kerana sudi menghubungi saya melalui talipon.Saya hanya menulis sekadar untuk mengabadikan sejarah silam yang penuh kenangan suka duka .Mungkin dapat dibaca dan dikongsi oleh anak cucu saya dan jenerasi yang seterusnya tentang susah payahnya kami meneroka kepulauan tersebut.Kemungkinan ada sedikit tambah tokok untuk menguatkan fakta coretan tersebut.Gambar-gambar pun banyak saya copy dari laman http://xnuripilot.blogspot.com. Setelah diteliti gambar2 tersebut,saya dapati memang sebuah realiti yang kami tempuhi..Alhamdulillah .Saya juga ada memohon kebenaran dari Mejar (B) Nor Ibrahim untuk meminjam gambar2 tersebut namun tiada jawapan yang diterima.Jika Sdr Daud ingin menyalin semula gambar2 tersebut untuk tujuan penerbitan,silalah berbuat demikian demi untuk rujukan dan kebaikkan bersama.Kalau boleh sebaiknya hubungi Mejar (B) Nor Ibrahim untuk mendapatkan gambar2 tersebut.
PadamJika diberi peluang,Allah saja yang tahu betapa teringinnya saya untuk menjejakkan kaki kesana,pulau yang penuh dengan suka duka.
Terima kasih sekali lagi Sdr Daud..Jazakallah..
Maaf bertanya.. Ni cikgu tuan saifuzie awang kecik ke?
PadamAmat besar jasa tuan-tuan sekalian kepada kedaulatan negara. Tahniah.
BalasPadamTerima kasih Lahir..Alhamdulillah..hanya itulah saja secebis jasa kami untukmu MALAYSIA..
PadamBesar sungguh jasa dan bakti para pegawai dan anggota yg terlibat. Allah sahajalah yang dapat membalas pengorbanan kalian dan keluarga yang ditinggalkan. Nak menitis air mata membaca catatan tuan ini. Semiga kekal amanlah hendaknya negara ini.
BalasPadamTerima kasih Sdr Izhar..Alhamdulillah..hanya itulah saja secebis jasa kami untukmu MALAYSIA..
PadamPadam
Good Experience. Saya Bekas Pegawai Navy. Byk Kali Kapal msk Stn Lima.
BalasPadamTerima kasih Tuan kerana sudi membaca secebis coretan saya..
PadamSalam... Tugu yg ada anggota berceloreng 2 semarang barat kecil...tugu masih gah tetapi tiada penyelenggaran sekarang
BalasPadamWklsm...betul Sdr Nizam...disitu pun kami terlibat jgk..terima kasih kerana sudi membaca .
PadamIzinkan sy kongsi kisah suadara....
BalasPadamTiada masalah saudara feze zali...silakan..terima kasih kerana sudi membaca nukilan saya yang tak seberapa ini..
BalasPadamSaya ingin berkongsi pengalaman, pada tahun 1989, saya d Kd Sri Banggi co Kdr Selamat, ambil brg binaan dari Pending dan sipitang d serawak ke terumbu utk di buat chelat, alhamdulillah Ke Sri Banggi No LT Arif ketika itu sangat berkaliber masuk danau terumbu tanpa masalah. Memang saya slut CO DAN NO saya masa tu LK 1 TNS(L) ditugaskan menurunkan brg menggunakan forklift begitu teruja sekali
BalasPadamAsSalam saudara Zamanun..terima kasih kerana sudi membaca coretan saya ini.Semoga perkongsian pengalaman kita dapat memberi sedikit gambaran sebenar tentang kepayahan kita suatu masa dulu... itulah saja secebis pergorbanan kita demimu MALAYSIA...
PadamSekarang dah besara 7 tahun teringin nak pi tapi tiada upaya
BalasPadamUntuk pengetahuan saudara Zamanun,saya telah menamatkan perkhidmatan saya pada tahun 1993 lagi.Alhamdulillah sekarang saya telah dapat menyambung bakti saya sebagai pendidik kepada anak bangsa disalah satu Institut Kemahiran MARA...
PadamTerbaek tuan....sy salah sorg yg terlibat masa pembikinan penempatan tsb...
BalasPadamTerima kasih saudara zahari zainal...semoga juang bakti kita bersama terabadi didalam lipatan sejarah yg di kenang...no hset saya: 0194421002..bolehlah kita berhubung utk mengeratkan silaturahim..
Padamsalam tuan
BalasPadamsaya came across nukilan tuan apabila membaca sebuah blog politik, yang menceritakan cerita yang tuan sebut dalam artikel ini sebagai 'false statement".
selepas membaca blog berkenaan saya teringin nak tau sejarahnya dengan lebih lanjut, hasil carian google terjumpalah blog tuan ini dan dapatlah saya cerita sebenar..
wow.. hebat.. siap dengan bukti bergambar. Teringinlah saya nak bagitau di sini kepada geng geng politik, tak perlulah politikkan cerita tentang tentera atau tugas mereka, politiklah dengan cara lain bukan dengan cara mengambil kredit atau menipu dengan cerita auta yang dikatakan fakta!!
tq tuan, kalau bukan disebabkan blog ini saya pasti terpedaya dengan auta yang disampaikan dalam blog berkenaan. untuk makluman juga, saya dah letakkan link blog ini dalam blog berkenaan agar readers dapat ke sini utk mendapatkan cerita sebenar.
Tahniah kepada semua wira-wira (ATM dan Time Engineering) yang telah menjadikan pulau tersebut sebagai antara tarikan utama dunia scuba hari ini dan yang paling penting sebagai milik Malaysia.
Wklsm tuan..terima kasih kerana sudi mentelaah nukilan saya yg tidak seberapa ini..saya hanya sekadar menulis apa yg saya ingat dan saya lalui sepanjang perkhidmatan dlm TLDM diwaktu itu..mungkin boleh dikongsi kepada para pembaca yg sudi..tiada apa2 yg diharapkan..namun saya berani menyangkal statement tersebut kerana ianya adalah mengarut..penulis tersebut tidak pernah kesana dan tidak pernah mengalami apa yg kami alami sewaktu memecah keringat di pulau yg bukan pulau di masa itu..sememangnya emosi saya sedikit terganggu apabila menulis coretan ini...sedih..pilu..geram..semuanya bercampur gaul.
BalasPadamMemang sukar untuk digambarkan..betapa peritnya kami anggota bawahan yg terpaksa membanting tulang empat kerat siang malam tanpa arahan yg jelas..
Namun demi ALLAH saya seikhlasnya tetap bangga dgn apa yg dapat kami sumbangkan kepada Negara Tercinta Malaysia..walaupun 'jasa' kami yg sedikit cuma itu dilupakan..
terima kasihtuan Acan Malai Malaysia..
as salam tuan,
BalasPadambest sy baca coretan tuan, sejarah gugusan semarang peninjau.siap gambar lgi..mmg terbaik...mggu depan sy akan ke sana untuk memancing..xsabar nk menikmati keindahan alam ciptaan tuhan...
Waalaikumussalam sdr Muhamad Rusnizam...terima kasih kerana saudara sudi membaca coretan saya yg tidak seberapa.Namun terpahat dihati ini kenangan silam sewaktu bertugas disana.saya pun terlalu rindukan suasana & keindahan alam ciptaan Tuhan itu....InsyaAllah kirannya masih dipanjangkan usia,saya akan kesana lagi suatu hari nanti..
PadamKiranya saudara tidak keberatan jika sampai disana nanti bolehlah berkongsi gambar2 saudara..wassalam
TERIMA KASIH KEPADA SEMUA ANGGOTA YANG TERLIBAT DALAM MISI INI..KAMI HARGAI APA YANG DILAKUKAN KEPADA NEGARA
BalasPadamTerima kasih kerana tuan sudi membaca coretan saya yg tidak seberapa ini,namun amat bermakna kepada saya...terima kasih diatas penghargaan tuan...
PadamSebak saya membaca nukilan ini kerana tuan dan rakan2 tuan benar2 menginsafkan diri saya bahawa apa yang saya buat selama hari ini tidak lah sebesar mana pengorbanan untuk negara. Pulau Layan-Layang amat penting dari segi strategik bukan saja ekonomi tetapi sebagai perbatasan utama di kawasan yang bergelora.....
BalasPadamTerima kasih Mastura Rodiguez kerana sudi membaca coretan dan luahan rasa saya..cuma itulah hanya secebis pergorbanan saya dan rakan2 untuk negara Malaysia tercinta..
PadamBest saya baca coretan tuan, saya salah seorang anggota yang pernah berkhidmat di stn papa. Tapi terpaksa transit di stn lima bila cuaca tidak mengizinkan untuk meneruskan perjalanan ke stn papa.
BalasPadamTerima kasih tuan Toyota Avanza.. Maaf kerana lambat response.. Sebab sudah sekian lama tidak menulis dan membuka blog.. Sekiranya tuan ada bahan cerita utk dipaparkan, bolehlah kita berkongsi disini. Terima kasih
BalasPadamTerima kasih Tuan Penulis yang berkongsi cerita sebenar. Mungkin Tuan Penulis boleh mengusulkan satu ReUnion Pembina Dan Peneroka Asal Pulau Layang Layang ini dan Dokumenkan segala kisahnya. Jadikan pokok Rhu yang pertama ditanam itu sebagai Kapsul masa untuk tatapan generasi akan datang. ianya akan jadi lagenda abad akan datang
BalasPadamSeronok baca kisah ni. Sama macam apa yang diceritakan oleh bapak mertua saya. Die juga salah seorang TLDM yg pernah di tugaskn ke sana sekitar hujung 80an dan awal 90an. Dia juga pernah ditugaskan ke singapura. Mungkin tuan pernah sama2 berkhidmat dgn mertua sy.
BalasPadamTerima kasih Tuan semoga Allah memberi ganjaran yang baik kapada Tuan dan Sahabat2 Tuan yang terlibat semasa menjalankan misi ini.
BalasPadamAssalamualaikum Tuan,seronok membaca kisah tuan ini,rasa bercampur sedih,gembira semua ada..nukilan tuan ini asalnya sy tidak tahu pun mengenai asal nya sebuah pulau Layang-Layang yang kini indah terbentuk sekarang terkenal dengan tempat pelancongan .Saya dilahirkan pada tahun 1982.Bila baca nukilan tulisan tuan ini berasa sedih kerana keringat para Perwira Negara yang sanggup berkorban nyawa,masa,meninggalkan keluarga tersayang dlm tempoh yang agak lama untuk menyiapkan tempat berkenaan.Tahniah Tuan,terus kan menulis rencana yang menarik sepanjang perkhidmatan tuan.Saya doakan tuan dalam keadaan diberi kesihatan yang baik dan dilimpahkan rezeki serta dalam lindungan Allah S.W.T hendaknya..Aamin....
BalasPadamTABIK HORMAT TUAN.......
Maaf tuan.. Lambat reply.. Maklumlah jarang2 sekali baru buka blog
PadamTerima kasih kerana sudi membaca dan memberikan cadangan yg baik.. Sekadar itu sajalah yg dpt diberikan utk negaraku Malaysia. Terima kasih Tuan
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalamualaikum Tuan, seronok sangat membaca kisah ini. Kisah yang penuh bermanfaat. Tahniah tuan, semoga tuan dirahmati Allah dan sihat selalu.
BalasPadamCatatan yg sangat baik.
BalasPadamdimaklumkan ada info yg boleh dikongsi
Nuri pernah menurunkan anggota1977
Tinjauan awal dan perancangan.
Terima kasih tuan. Silakan Jika ada info2 yg bermenafaat utk dikongsi bersama, amat2 dialu2kan.
BalasPadam