Khamis, 19 Disember 2013

Mimpi Semalam Berlalu Pergi....

Aku susur lagi denai dan lurah memori untuk mengutip sisa-sisa ingatan untuk aku coretkan sebagai sebuah lagi nukilan rasa.Selagi ada waktu,selagi diberi kemampuan dan kewarasan akal fikiran oleh NYA,aku akan terus menulis. InsyaAllah...Kisah yang lalu tetap berlalu pergi,kisah duka dan mimpi ngeri telah cuba dilupakan walaupun aku tak termampu.


Yang Pipih Datang Melayang...Yang Bulat Datang Bergolek...

Bak kata orang...rezeki ada dimana-mana...Alhamdulillah siapa sangka bencana dan musibah yang melanda aku dan rakan-rakan yang berkhidmat diatas KD Raja Jarom dulu rupa-rupanya ada hikmahnya.Semuanya kurniaan Allah SWT Yang Maha Agung lagi Maha Kaya.

Perkhidmatan kami di Woodlands itu diambil kira sebagai perkhidmatan luar negara...tidak aku duga sama sekali aku akan dapat back rated elaun Singapore  ..salah seorang rakan writer pay memberitahu nama aku tersenarai di papan kenyataan Pejabat Gaji KD Pelandok...aku layak menerima sejumlah wang yang tidak pernah aku mimpikan...jumlah yang belum pernah aku miliki seumur hidup aku...Syukur Alhamdulillah...


Angan-angan bakal menjadi kenyataan...

Seolah-olah aku bermimpi disiang hari...mimpi-mimpi sewaktu di Singapura dulu kini dijelmakan di sini.Teringat aku waktu-waktu itu...aku hanya mampu memandang pemuda-pemuda Singapura memerah superbike...memacu laju dengan sombongnya,menyeberangi Tambak Johor....Terpegun aku dengan model motosikal mereka...Yamaha LC 125,250 dan 350,Kawasaki AR125...Honda CB4 paling aku kagum kerana mempunyai empat exhaust..aduhhhhh....jadi gila aku dibuatnya.Terbayang-bayang menunggang jentera buatan jepun itu dalam mimpi.Namun tiada lagi mimpi-mimpi yang menghantui fikiran aku,segala-galanya bakal aku miliki.Aku nekad,aku mesti membeli motosikal idaman ku...




                                        Kawasaki AR 125


                                            Honda CB4 




                                         Yamaha LC 125



                                           Yamaha LC 250


Segala-galanya bermula disini,alam bermotor sebenar telah bermula.Saban hari aku meronda dan membuat survey di setiap kedai-kedai motosikal di sekitar bandar Ipoh.Namun jentera yang aku minati belum aku temui...kalau ada pun semuanya diluar kemampuanku. Suzuki Katana 1000cc,Suzuki GSX1000,Kawasaki GPZ 8000...harganya semua belasan ribu ringgit. Tokey kedai acah tak acah aje melihat gelagat aku...." Lu yangan pegang-pegang la kawan..nanti losak susak lo"...dalam kepala aku " kepala hotak lu...pegang pun boleh rosak ka"....mungkin aku ni seorang yang selekeh...itulah asam garam yang aku masih ingat sewaktu aku tercari-cari jentera yang aku mimpikan.



                        Moto-moto yang tak mampu aku miliki..


Aku hampir berputus asa....seperti tiada harapan untuk memiliki sebuah motosikal besar ! Ingin saja aku kembali ke Woodlands untuk mencarinya. Pada suatu pagi aku dan rakanku yang bernama Jamri @ Bui melewati lagi bandar Ipoh dengan menaiki bas Perak Roadway berwarna merah.Perjalanan dari pekan Lumut ke Ipoh mengambil masa hampir 2 jam melalui pekan Sitiwan,Air Tawar,Bota dan Pusing.Kami berjalan kaki entah kemana-mana...hingga terjumpa kedai moto yang tertera 'Yamaha' di Jalan Bendahara,Ipoh...

Aku semacam dipukau apabila terpandang sebuah Yamaha RD LC 250 berwarna putih didepan mataku...aku terkedu....terpukau akan 'kejelitaannya'...kakiku seolah-olah kaku untuk melangkah.." Kawan...angkatla satu...kita bagi you special prize punya,manyak laju wo ini moto,seratus lapan puloh cinang-cinang wo"...Aku terjaga dari lamunan dek cina salesman yang kelihatan seperti jaguh lumba di litar batu 3 itu. Tak tertelan air liurku bila terpandang angka $7900 terlekat di kaca lampu depan motosikal tersebut..." Bos boleh kasi hutang ka bos?"..tanyaku dengan serius....." boleh kira maa..lu apa keleja?"..tanya salesman tu bagaikan lagak seorang tauke besar...


 


Tiba-tiba...." bang nak beli moto ke bang...moto apa bang"...tegur seorang pemuda melayu yang aku kira sebaya dengan aku..." kalau moto ni..saya ada kawan nak jual,boleh saya bawa abang ke kedai makan dia..kat railway".." harga nanti abang runding dengan dia,moto tu baru lagi bang"....bersungguh-sungguh betul kawan ni...Tanpa banyak bicara aku bersetuju...tapi dengan syarat moto tu kena bawa kesini kerana aku tiada kenderaan untuk kesana....

Setengah jam kemudian meluncur laju kuda putih yang aku tunggu-tunggu...gementar dan bedebar.."Assalamualaikum bang"...pemuda kacak pemilik RD LC berwarna putih itu menegurku...."saya Roslan"..apalagi tanpa dipelawa aku terus melangkah naik untuk terus duduk diatas moto idamanku...entah macamana gelagat aku masa tu kalau dibayangkan...

Setelah rundingan tawar menawar berlaku,Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Harga yang dipersetujui ialah 6000 Ringgit dengan baki hutang kedai diselesaikan oleh Roslan.Serahan akan dibuat pada hari berikutnya setelah pembayaran dibuat sepenuhnya,

Malam itu seolah-olah seribu malam...tak sabar untuk menunggu hari siang...sampai ke Azan Subuh aku masih lagi tidak dapat melelapkan mataku..hari ini impian aku untuk memiliki sebuah jentera Yamaha RD LC 250 pasti akan menjadi kenyataan...




Kau menjadi milikku

Hari-hari indah bersamamu...

Ada waktu engkau perlukan belaian...

Pasti ada saja yang ingin menumpang....Jamri@Bui...

Hanya anak sulungku Nik Nurulwahida yang sempat merasai....

Kemana saja aku bawa...onboard KD Mahawangsa at Bangkok



Jentera-jentera yang pernah aku jinakkan suatu masa dulu...



"One you are biker..you will always be.."




Ikuti sambungan...aku seorang biker.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan